Att tänka på inför flytt

Hem / Inför flytt

Det finns flera saker som är viktiga att tänka på i samband med att du ska flytta. Att genomföra en flytt är för många en mycket rolig och spännande händelse, men en flytt kan också innebära en hel del tunga lyft och stress. Nu är det inte bara dina saker som ska packas ner i lådor och din bostad som ska städas ur. I samband med att du flyttar måste du även ha koll på alla abonnemang och räkningar, samt genomföra en adressändring så att din post kommer rätt redan från start.

Här nedan har vi listat några saker som är viktiga att tänka på inför flytt - så att din flytt går lite smidigare och blir lite roligare. Ett vanligt missförstånd är att en flytt bara handlar om att förflytta sina saker från en bostad till en annan, men som tidigare nämnt innebär det oftast mer pyssel än man kan tro. Om du inte vill, kan eller orkar flytta på egen hand kommer du att behöva boka in en flyttfirma som kan hjälpa dig. Det gäller även för dig som inte vill, har tid eller kan sköta flyttstädningen själv. Vi listar vad som gäller och vad du bör ha i åtanke!

Flytta från hus till lägenhet

Att flytta från hus till lägenhet innebär oftast en mycket stor förändring. Har du tidigare bott i hus har du antagligen haft betydligt mer utrymme och en trädgård eller uteplats som du har kunnat använda dig av. När du bor i en lägenhet blir vardagen helt annorlunda och du kommer behöva tänka på allt från förvaring till magasinering av utemöbler, inredning av balkong och mycket mer.

Den största förändringen blir antagligen i bostadens storlek. Att flytta från hus till lägenhet innebär oftast färre kvadratmeter, eller åtminstone färre förvaringsmöjligheter. Det kan komma att bli som så att du behöver magasinera möbler och andra saker som du inte längre får plats med, t.ex. dina utemöbler. Har du haft en stor altan eller terrass med massiva utemöbler kommer du att behöva tänka om när det är dags att inreda din eventuella balkong.

I ett hus har du troligtvis även ett förråd, något som många lägenheter inte har. Här får du istället använda dig av källare eller vind, samt cykelrum eller barnvagnsrum. Det är också något som du bör ha i åtanke, såväl som parkeringsmöjligheter utanför lägenheten. Fundera på vilka av barnens alla uteleksaker som får plats och kan följa med och ansök om parkeringsplats i god tid.

Magasinering av möbler

Har du många möbler och föremål som du inte kommer få plats med i din nya bostad kan det vara en god idé att fundera på magasinering av möbler. Idag finns det många olika lager och förråd som du kan hyra för magasinering av möbler och sådant som du inte kan ha i din bostad, men som du ändå inte vill slänga eller sälja vidare. Anlitar du en flyttfirma i samband med din flytt kan du i många fall få hjälp med magasineringen. Flyttfirman tar då de saker som ska magasineras och ser till att de hamnar på rätt plats.

Kostnaden för magasinering kan variera mycket beroende på vilket företag du väljer eller om du vill magasinera dina saker hos en vän med ett stort förråd. Det sistnämnda är naturligtvis det billigaste alternativet, men fördelen med att magasinera hos ett företag är att du får både lås och försäkring som säkerställer att dina saker alltid är trygga.

Checklista inför flytt

Vi har tagit fram en checklista inför flytt som du kan använda dig av för att göra flyttprojektet lite enklare och smidigare. Här nedan listar vi några av de viktigaste punkterna som du bara måste ta dig igenom för att få en så bekymmersfri flytt som möjligt.

  • Se till att du tar ledigt på flyttdagen, oavsett om du flyttar med hjälp av vänner eller om du väljer att anlita en flyttfirma för uppgiften. Att flytta tar oftast många fler timmar än man kan tro.
  • Börja packa i god tid och se till att du har tillräckligt med emballage och kartonger. Du kan börja packa så fort flyttdatumet är satt, eftersom det troligtvis finns många saker du inte behöver framme.
  • Boka flyttfirma i tid om du planerar att anlita. Många flyttfirmor är fullbokade i månadsskiftet, så passa på!
  • Boka in flyttstädning eller planera in några dagar för att städa ur din nuvarande bostad. Använd dig av en checklista för att se att du inte glömt någon viktig punkt.
  • Spara en kartong för "det allra viktigaste". Den här kartongen är den sista som du packar ner och den första som du packar upp.
  • Glöm inte bort att adressändra i tid och flytta även abonnemang som internet, elavtal, försäkringar och dylikt.

Boka flytthjälp

Att boka flytthjälp är det smidigaste och enklaste sättet för dig att flytta. Med hjälp av ett professionellt och seriöst flyttföretag kan du inte bara få hjälp med själva transporten av dina möbler och föremål, utöver att boka flytthjälp kan du även boka hjälp med magasinering, bortforsling av föremål och mycket mer. Vissa flyttfirmor samarbetar även med städföretag, vilket innebär att du också kan boka in en flyttstädning.

Behöver du köpa emballage och kartonger kan en flyttfirma hjälpa till även här. Idag kan du både köpa och hyra kartonger från företaget, där det sistnämnda innebär att du kommer behöva lämna tillbaka kartongerna när flytten är klar. Kom ihåg att jämföra flyttfirmor innan du väljer genom att efterfråga offerter från flera olika företag. På så sätt kan du inte bara se vad som kommer att ingå i flytten, utan får också se vilket pris flyttfirman tar, om du kan använda RUT-avdrag och vilka försäkringar som finns.

Hjälp med flyttstäd

När du ska boka flytthjälp kan du även passa på att boka flyttstädning. Att få hjälp med flyttstädningen är mer uppskattat än man kan tro, eftersom det är mycket som ska städas och städningen tar väldigt lång tid. En flyttstädning utförs i de flesta fall när din bostad är helt tömd, vilket underlättar processen, men i vissa fall kan kartonger eller möbler fortfarande stå kvar.

En professionell städfirma vet hur de ska arbeta för att få din bostad skinande ren på bara några timmar. Eftersom du har möjlighet att använda dig av RUT-avdraget för flyttstädning slipper du dessutom betala det fullständiga priset för arbetskostnaden. Välj en städfirma som är registrerad för F-skatt och som kan ge dig ett fast pris från start. Priserna kan naturligtvis variera mycket beroende på vart i landet du bor och hur stor bostad du har, men det vanligaste är att kostnaden hamnar på ca 2000 kronor efter RUT-avdrag för en lägenhet på 60–70 kvadratmeter.