Hem / Inför flytt
Det finns flera saker som är viktiga att tänka på i samband med att du ska flytta. Att genomföra en flytt är för många en mycket rolig och spännande händelse, men en flytt kan också innebära en hel del tunga lyft och stress. Nu är det inte bara dina saker som ska packas ner i lådor och din bostad som ska städas ur. I samband med att du flyttar måste du även ha koll på alla abonnemang och räkningar, samt genomföra en adressändring så att din post kommer rätt redan från start.
Här nedan har vi listat några saker som är viktiga att tänka på inför flytt - så att din flytt går lite smidigare och blir lite roligare. Ett vanligt missförstånd är att en flytt bara handlar om att förflytta sina saker från en bostad till en annan, men som tidigare nämnt innebär det oftast mer pyssel än man kan tro. Om du inte vill, kan eller orkar flytta på egen hand kommer du att behöva boka in en flyttfirma som kan hjälpa dig. Det gäller även för dig som inte vill, har tid eller kan sköta flyttstädningen själv. Vi listar vad som gäller och vad du bör ha i åtanke!
Att flytta från hus till lägenhet innebär oftast en mycket stor förändring. Har du tidigare bott i hus har du antagligen haft betydligt mer utrymme och en trädgård eller uteplats som du har kunnat använda dig av. När du bor i en lägenhet blir vardagen helt annorlunda och du kommer behöva tänka på allt från förvaring till magasinering av utemöbler, inredning av balkong och mycket mer.
Den största förändringen blir antagligen i bostadens storlek. Att flytta från hus till lägenhet innebär oftast färre kvadratmeter, eller åtminstone färre förvaringsmöjligheter. Det kan komma att bli som så att du behöver magasinera möbler och andra saker som du inte längre får plats med, t.ex. dina utemöbler. Har du haft en stor altan eller terrass med massiva utemöbler kommer du att behöva tänka om när det är dags att inreda din eventuella balkong.
I ett hus har du troligtvis även ett förråd, något som många lägenheter inte har. Här får du istället använda dig av källare eller vind, samt cykelrum eller barnvagnsrum. Det är också något som du bör ha i åtanke, såväl som parkeringsmöjligheter utanför lägenheten. Fundera på vilka av barnens alla uteleksaker som får plats och kan följa med och ansök om parkeringsplats i god tid.
Har du många möbler och föremål som du inte kommer få plats med i din nya bostad kan det vara en god idé att fundera på magasinering av möbler. Idag finns det många olika lager och förråd som du kan hyra för magasinering av möbler och sådant som du inte kan ha i din bostad, men som du ändå inte vill slänga eller sälja vidare. Anlitar du en flyttfirma i samband med din flytt kan du i många fall få hjälp med magasineringen. Flyttfirman tar då de saker som ska magasineras och ser till att de hamnar på rätt plats.
Kostnaden för magasinering kan variera mycket beroende på vilket företag du väljer eller om du vill magasinera dina saker hos en vän med ett stort förråd. Det sistnämnda är naturligtvis det billigaste alternativet, men fördelen med att magasinera hos ett företag är att du får både lås och försäkring som säkerställer att dina saker alltid är trygga.
Vi har tagit fram en checklista inför flytt som du kan använda dig av för att göra flyttprojektet lite enklare och smidigare. Här nedan listar vi några av de viktigaste punkterna som du bara måste ta dig igenom för att få en så bekymmersfri flytt som möjligt.
Att anlita en flyttfirma är ett effektivt sätt att göra din flytt smidigare och mindre stressande. Genom att välja en professionell flyttfirma får du hjälp med allt från transport av möbler och ägodelar till andra tjänster som magasinering och bortforsling av oönskade föremål. Många flyttfirmor erbjuder också samarbete med städföretag, vilket ger dig möjligheten att boka flyttstädning samtidigt – en komplett lösning som sparar tid och energi.
Om du behöver emballage och kartonger kan de flesta flyttfirmor hjälpa till med det också. Du kan ofta välja mellan att köpa eller hyra kartonger, där hyresalternativet innebär att du returnerar dem när flytten är klar, vilket är både ekonomiskt och miljövänligt. Det är viktigt att jämföra flera flyttfirmor och deras erbjudanden. Genom att begära offerter kan du få en klar bild av vad som ingår, hur mycket flytten kommer att kosta, om du kan utnyttja RUT-avdrag och vilka försäkringar som erbjuds.
Anlita flyttfirman Montrab för en smidig flyttupplevelse. Montrab erbjuder ett komplett utbud av flyttjänster, inklusive transport, magasinering, och bortforsling. De samarbetar även med städföretag, så du kan enkelt boka flyttstädning samtidigt. Montrab hjälper dig dessutom med emballage och kartonger, både att köpa och hyra. Genom att välja Montrab får du en pålitlig och flexibel flyttlösning anpassad efter dina behov.
När du ska boka flytthjälp kan du även passa på att boka flyttstädning. Att få hjälp med flyttstädningen är mer uppskattat än man kan tro, eftersom det är mycket som ska städas och städningen tar väldigt lång tid. En flyttstädning utförs i de flesta fall när din bostad är helt tömd, vilket underlättar processen, men i vissa fall kan kartonger eller möbler fortfarande stå kvar.
En professionell städfirma vet hur de ska arbeta för att få din bostad skinande ren på bara några timmar. Eftersom du har möjlighet att använda dig av RUT-avdraget för flyttstädning slipper du dessutom betala det fullständiga priset för arbetskostnaden. Välj en städfirma som är registrerad för F-skatt och som kan ge dig ett fast pris från start. Priserna kan naturligtvis variera mycket beroende på vart i landet du bor och hur stor bostad du har, men det vanligaste är att kostnaden hamnar på ca 2000 kronor efter RUT-avdrag för en lägenhet på 60–70 kvadratmeter.